onsdag 13 februari 2008

Småbarnsföräldrar

Lyssnar på Christer i P3 där dagens ämne är Störiga drag hos småbarnsföräldrar. Spännande nu när man kan titulera sig som en sådan. Jag måste faktiskt hålla med om en del åsikter som diskuteras.
En tjej, gravid i v.41, dvs 1 vecka över tiden, beskriver omgivningens syn på hennes graviditet i två punkter:
  • Man blir allas egendom. Plötsligt är det helt OK för både kända och okända att komentera, röra och göra sig lustig över den gravida kroppen. Jag känner igen mig. Även om jag blev irriterad många gånger var det vid få tillfällen jag sa till att jag inte uppskattade skämt och tafsande. Däremot fick jag en ganska söt komplimang av en man "Vad klädsamt och vackert fröken har gått upp i vikt!" sa han. Så får man säga, men "Tjena tjockis, har du inte spruckit än?" är mindre kul att höra.
  • Omgivningen ska vara amatörpsykologer och expterter samt berätta hur, vad, när, varför man ska göra, vara och inte göra och vara under graviditeten och förlossningen. I all välmening förstår jag, men jag var då inte mottaglig för förlossningstips förrän långt in i sjunde månaden och kan man inte få vara gravid på sitt eget sätt och slippa allt prat om det. Jag tycker att det var jobbigt att bli så uppmärksammad i största allmänhet bara för att jag var gravid.

Alla åsikter med reservation för att jag kan vara likadan själv nu när jag passerat graviditeten och är en störande småbarnsmamma....

3 kommentarer:

Emma sa...

Ha ha, roligt de där. Men de stämmer säkert. Kan ju inte påstå att jag vet :)
Hur har ni de annars, blåst bort kanske? Har själv varit ledig pga. stormen som ramlade förbi. Ha de bra. Kramen

Anonym sa...

Hej kära vännerna!
Har sett att ni har ringt och tänkte kontakta er receptionist för att ev. boka in ett möte..:)

Nu är vi tillbaka från de sälla alptopparna och är ledbrutna som två 80-åringar. Varför är man inte förvånad? Man börjar fatta att man har fyllt 30. Sista 3 dagarna på resan kravlade man sig ur sängen för att försöka få någon slags rörlighet i den stela ländryggen.

Hade en ytterst märklig dröm i natt. Tobias har hela natten varit jagad av två ligister som jag bråkade mycket med på mellanstadiet. Jag har smusslat ut honom genom lönndörrar och små toalettfönster hela natten för att de inte ska få tag i honom. När def sedan framåt morgonen attackerade oss under en fjälltur så råkade Tobias nästan mörda en av dem. Han ställdes inför rätta och vi skulle åka till Luleå. Eftersom vi ändå skulle till Luleå så tänkte jag passa på att klippa mig samtidigt och gick på Killerqueen för att beställa en tid. Onsdagens föreläsning (på riktigt) om värderingar och fördomar hade satt sina spår (där föreläsaren var lesbisk)och jag drömde därför att frisörskan som skulle ta min bokning sa i smyg till sin kollega: "Här har vi en gayqueerlady (normalt ord..)som vill ha en klippning, vill du ta henne eller?" Jag förstod att de trodde att jag var lesbisk och sa därför högt att jag hade varit hetero sambo i nästan 10 år. De trodde inte på mig förrän Tobias kom dit. In stövlar en 100kg tyngre Tobias med långt skägg och jag tyckte att det var underligt att han var så fet men förstod att det väl blir så när man har varit tillsammans så många år. Drömmen slutade i rättssalen där jag satt och klappade Tobias på den feta magen inför domen och sa att vi skulle gifta oss även om han fick livstid. Helt sjukt faktiskt.

Vi funderade lite vad ni gör i helg? Hade varit mysigt att träffas.
Kram på alla hjärtans!
Sara

Anonym sa...

Emma: Du komemr få veta i sinom tid... ;o)

Sara: Jag säger bara SÖÖÖÖK! Hjälp alltså! Du måste konsultera en drömtydare eller skriv ett filmmanus vettja! Kram ringer o bokar!