tisdag 29 januari 2008

Namnvåndor & skendräktighet

Nu när vi äntligen bestämt oss för att Eli är just Eli så känns det ändå konstigt att säga namnet.
Ännu konstigare när man ska berätta åt andra vad hon heter. Oavsett vilket namn vi än valt ska det ju kommenteras, för det mesta positivt, men en och annan inte så positiv synpunkt också.

Kommer hon förföljas av "Nej, inte EliN utan ELI" i hela sitt liv?
Kommer hon lida för att hennes okristliga föräldrar inte vill döpa henne?
Ska hon bli en dubbel-efternamnare eftersom vi inte kan bestämma om det är Kero eller Tjernlund? Eftersom vi inte har tänkt gifta oss och jag inte tänkt byta namn om vi skulle göra det så kan vi ju aldrig heta samma sak alla tre. En blir utböling.

Lycka är skendräktig och har också mjölk i sina tuttar. Jag har frågat henne när hennes bäbisar ska komma, men hon viftar bara på svansen till svar. Hon har varit skendräktig förr, men i samband med löp och nu kan jag inte komma ihåg att hon löpt nyligen... Eller var det kanske 2 månader sedan hon gjorde det? Jag har lite dålig koll...

7 kommentarer:

Mari sa...

Stora beslut att fatta!

Lätt att fastna i att vi-måste-bestämma-oss-hets. Ta det lugnt en stund och känn efter om hon känns som Eli. För oss tog det ett tag innan vi helt bestämde oss för Siri, jag tyckte en stund att det kändes för hårt för ett litet barn. Men namnet har liksom bytt skepnad lite för mig och hon har växt in i det.

Eli är fint, tycker jag. Och jag förstår dilemmat med efternamnen, båda har ju så fina!

Anonym sa...

Hej. Vilket fint namn ni valt. Tänkte bara säga att min syster har dubbel efternamn på sin son. Han heter Morris Flygare Hall och jag tycker det är jätte bra idé. Sen när dom blir äldre så kan dom välja själv vad dom vill heta..

Mari sa...

Ska recensera en artist som heter Lykke Li och då kom jag att tänka på er. Lycka och Lykke, det hade vart något. Lite smått förvirrande dock ; )

Anja och Jonas sa...

Namn var lättare sagt än gjort!
Men vi har nog bestämt oss för Eli i alla fall! Hon får väl byta när hon blir stor.
Efternamns frågan är inte löst ännu, det finns ca 250 Kero i Sverige och 400 Tjernlund/Tjärnlund. Vi får nog Klunsa om det till slut...
Mari, vi funderade faktiskt på Lycka, fast på finska, Onni (eller Unni) så Lykke var inte långt ifrån och det var också fint namn!

Malin&Johan sa...

Roligt att ni orkar vara så aktiva här i cyber-världen! Att få se bilder på den lilla och höra lite grann om hur tankarna går. Eli blir fint!

Åker upp i helgen igen, men bara med gubbar, så då är det svårt att stanna till. Kanske att vi på premiärhelgen kan stanna till och få se underverket!

Emma sa...

nu är Elis nya mössa på väg. skickade den nu på ef. så den kommer väl på måndag.
hampe undrade varför lycka fick ligga på soffan å inte han. världen är bra orättvis!

Mari sa...

Hej på er lilla familjen. I dag har jag äntligen måttat lite på bärsjalen och kommit fram till följande: den är 6,8 meter lång, i mitten är den 54 cm bred och sedan smalnar den av mot kanterna där den mäter 19 cm i slutet. Does it make sense?