måndag 14 april 2008

Tygblöjor

Här är vanligt kvällsgöra. Vika tygblöjor.

Sen vi bestämde oss för att använda tygblöjor har alla som hör det kommenterat. För det mesta handlar det om hur mycket pengar man sparar på att inte köpa engångsblöjor. Vinsten är ungefär 2,50:- per tygblöja man använder. Totalt kan det bli 10-15 ooo:- i det stora hela.

Förvånansvärt få kommenterar miljövänligheten med att inte bidra till sopberget.

Jag läste också att 1989 blev barn blöjfria vid 2 års ålder. 2006 blev barn blöjfria mellan 3-7 års ålder pga de torra engångsblöjorna. Det finns blöjor för barn upp till 30kg!

Man kan läsa mer om tygblöjor på http://www.minimundus.se/body_tygblojor/blojor.htm

2 kommentarer:

Anonym sa...

Låter intressant, kanske nåt att läsa på om och testa. Molly var helt blöjfri vid två år och använde blöjor sparsamt efter ett. Hon gillade pottan helt enkelt,så vi hade glömt bort hur mycket blöjor som går åt när Majken gjorde entre. Shit! Ska kolla länken. tack för tipset!

Malin&Johan sa...

Imorgon kommer jag upp till Kiruna och tänkte leka hotelldöden. Sen ska jag åka tåg, Kiruna-Narvik-Kiruna. Och sen ska jag åka tåg igen, då till Katterjåkk. Kanske kan jag hinna med en fika mellan tågåkandet. Eller en promenad. Sugen? Kan höra av mig när jag är på väg mot gruvstan igen och vet vilken tid mättåget anländer stationen. pckjkun