torsdag 3 juni 2010

Nåja, vad är väl en bal på slottet?

Prettofamiljen tog igår kväll på sig cykelhjälmarna och cyklade upp på stan för att kolla in studentbalen på Kiruna Stadshus.
Dagens solsken var utbytt mot gråa moln, men trots det värme i luften. Från busstationen hade vi överblick över de anländande ekipagen som tågade på röda mattan upp mot stadshusdörrarna. Det gick hiskeligt sakta så vi cyklade vidare i motsatt riktning som ekipagen kom åkande i. Stötte på bla dessa åkfordon:
  • Polisbil
  • Husbil
  • Bil eskorterad av Shit Creek Moppers Kauppinen (MC klubben i stan)
  • Stillastående bil som inte längre ville stå på tomgång och vänta på sin tur
  • Skrotig minibuss
  • och så klart en hel massa raggarbilar/amerikanare
Vi satte oss i Ferrumparken och åt en mjukglass och när vi cyklade hemåt igen en halvtimme senare började regnet droppa. Polisbilen hade knappt kommit halvvägs och utanför den strejkande bilen stod två balpar och rökte samtidigt som de försökte per telefon skaffa ny skjuts.

När jag gick på studentbal i början på 90-talet höll vi till på Ferrum, dvs lokala utestället, inte så spännande som på stadshuset där det arrangerades året efter jag gått ut, snopet nog. Jag hade grön klänning, vindruvor i håret, skor från Narvik och ganska kul vad jag minns. Efterfesten hade vi på badstranden vid den numer torrlagda Loussajärvi framför gruvan varifrån jag vinglade hem vid 5-tiden på morgonen.
Nåja, vad är väl en bal på slottet? Alldeles tråkig, dötrist och alldeles underbar?!

Inga kommentarer: