onsdag 25 november 2009

Verkstadsporr

Jag ska försöka lägga upp några bilder från arbetet. Jag kanske lyckas bättre än Anja.

När jag var på LKAB i Kiruna tyckte jag att det mesta var stort men efter två svängar ut till Aitik på den gamla delen så har "stort" fått en helt ny innebörd. Vi börjar med en traktor, Catepillar 994. Den största cat:en som går att köpa. Tyvärr har jag ingen bra bild på deras truckar men vi ska dit nästa vecka igen o då blir det kanske utdelning.






















Vi var där o svetsade slitplåtar i deras minsta krossar. En bild inifrån kro
ssen som inte säger så mycket men den är dubbelt så stor som LKAB:s största. Slitplåtarna väger ca 60 kg styck. I utrymmet jag är i under krossen parkerar jag lätt två minibussar. Dom tippar i massorna ovanför mig o så krossas dom i springan man ser ovanför mitt huvud.

















Remskivan som driver krossen. En rem är mellan 2-2,5 cm tjock.

















Någon som använt en mutterdragare? Min handske ligger bredvid o muttern är 7 cm i diamerter. Det här är utanför krossen och skarven på manteln.






















Övrig tid spenderar jag på verkstaden o gör sånt här: Böjer balk som ska bli slangbanor o rörstöd samt borrar hål med en radialborrmaskin.


















På min data ser inlägget någorlunda ut o jag hoppas att det gör det för er oxo. Men det var knepigt att få till det.

Inga kommentarer: