onsdag 1 april 2009

Rönnskär

Jag börjar med att säga att det är skönt att jag har lyckats "yngla av" mig trots halv effekt på apparaten, för efter den här veckan så är det nog slut på barnafödandet från min sida.

När Lemont ringde o frågade om jag kunde komma o jobba så frågade jag naturligtvis vad som skulle göras. Till svar fick jag att det skulle svetsas i rostfri plåt. 
Svart (vanlig) plåt har jag svetsat en hel del samt att jag är licensierad rörsvetsare, så det är inga problem. Vit (rostfri) plåt beter sig annorlunda när man svetsar i det och det har jag inte gjort så mycket men jag sa att jag fixar det så länge det inte behöver vara perfekt.

När vi ansluter på Rönnskär så berättar arbetsledaren att vi ska reparera ett filter o frågar om jag svetsat mycke smo-plåt.
Motfrågan blir då vad smo-plåt är för något och nej det har jag inte. Smo är då en bättre version av rostfri plåt som tål syra väldigt bra och ska vara likvärdig rostfri plåt när man svetsar i den.

OK, tänker jag. Det fixar sig trots allt.

Ni ska lappa ihop en kassett i arsenikfiltret säger han härnäst. Det är ganska ohälsosamt men det är kvicksilverångorna som blir när ni svetsar som är farligast.

Tack o gonatt, jag kommer inte levande härifrån. Malin, kunde jag börja jobba som spårsvetsare hos dig?


Såhär ser jag iaf ut strax innan dagens första pass inne i en låda som är 1,80 x 1,80 x 0,55cm där det pendlar mellan 25-30 grader. Det är inte det tyngsta, jobbigaste, blötaste, smutsigaste.... listan kan göras lång men det är det giftigaste jag varit med om.
Vi är trots allt väl skyddade o filtret som sitter på masken är det bästa som går att hitta vilket gör att det känns som att andas genom ett sugrör. Men det får man kanske stå ut med?

2 kommentarer:

Anja sa...

Men Gullet! Kom hem! Vi ska ju ha 5 barn och vi är ju inte ens halvvägs ännu!

Malin&Johan sa...

Jag ska genast fixa kontakter! Spårsvetsning är ju en piece of cake efter det där...
/Malin