torsdag 29 maj 2008

Tvättomanen

Alltså, 2 saker:

Först och främst: Det är +18 grader ute! I Kiruna! I och för sig blåser det lite, men att termometern visar 2-sffrigt är ju en sensation. Fortfarande är det grått i träden, på marken, i de kvarvarande snödrivorna, men ändå, värme!!! Och jag kunde ta korta barnvagnsprommisen i sandaler och ingen jacka!


En annan grej med långsökt bakgrund...

När Hassan http://www.sr.se/P3/hassan/hassan1.stm kom i början på 90-talet (tjuvringingar av Kristian Luuk, Erik Haag, Henrik Schyffert m.fl.) fanns det en tjuvringning som hette "Tvättomanen" (tror jag). Där ringer figuren 'Magnus af Frodenqvist' till Efterlyst för att rapportera att hans hem har blivit hemsökt av en tvättoman som har stulit hans fru, Siris, städrock och bäddjacka, samt "nu kommer det stora, mina flip-flop".
Jag och mina kompisar lyssnade som galna på CD:n och jag tror fortfarande jag kan en annan busringning "Do the chocka choka" utantill...

Nu kommer jag till poängen. I och med graviditeten har jag förvandlats till en, inte tvättoman, men en städoman! Inte så att jag dammsuger och dammtorkar varje dag, utan jag gillar att städa konstiga ställen som är riktigt skitiga (duschavloppet undantaget) Jag blir både upprymd och äcklad på samma gång när jag gör det, men jag bara måste! Mina bästa redskap till detta är Klorin tillsammans med tops.

Idag när jag borde och ska packa inför Piteturen har jag ändå hunnit rengöra tvättmaskinens skrymslen. Är det någon som VET hur äckligt det blir i tvättmedelsfacket och i gummipackningne vid öppningen?!
Min mamma kom förbi för att hämta hunden i förmiddags. Hon möttes av synen av sitt barnbarn liggandes på toalettgolvet och sin dotter med huvudet nerkört i tvättluckan (vi har en toppmatad)

Jag är ju störd, borde söka hjälp och jag börjar bli lite oroad över att jag håller på att få en renlilghetsfobi.
De som känt mig innan Eli kom kan garantera att jag aldrig varit såhär tidigare, mitt hem var inte det renligaste och disken kunde stå i dagar innan den blev diskad.
En sak jag dock kommer ihåg är då jag jobbade på restaurang tyckte jag det varit roligt att städa maskiner och utrymmen som sällan rengjordes. Jag lovar, på restauranger finns det många sådana ställen och de kan vara riktigt äckliga! Matrester och fett säger väl allt.

Är det hormoner eller ålder eller psyket? Kunde inte kombinationen av de tre istället förvandlat mig till något helt annat?

Kunde jag inte fått bli typ Superwoman istället....

Inga kommentarer: