torsdag 15 maj 2008

Julesnö

Igår när mamma och jag gick upp på stan, mamma drog barnvagnen, mycket nöjd och stolt, så snöade det julesnö. Stora lappvantar dalade från himlen.

Det är 14 maj, det ska inte snöa! Inte om man inte bor i Kiruna. Här är det minsann inte snöfritt en enda månad på året.

Jag kommer ihåg en skolavslutningsmorgon. Jag tror det var i 2:an eller 3:an. Kläderna var utvalda, håret skulle lockas, spännande och snart sommarlov. När jag tittade ut på morgonen var det snö i stora björken utanför huset. Vitt på marken. Vitt i luften.
Hallå soliga skolavslutningsdag med knoppar i träden och blommor i rabatten?! Här i Kiruna kör vi snö på trädgrenarna och grusiga svarta hundlortiga vissna snödrivor i vägkanten istället! Mamma tog ett kort med sin polaroidkamera. '10 juni 1982, skolavslutning' står det på kortet.

Maj är den mest deprimierande månaden i den här staden som jag annars älskar.

4 kommentarer:

Mari sa...

Å vad jag känner igen mig i din årstidsrapport. I helgen har vi skottat täckbark i häcken i hagelstorm. Och idag regnar det och är 2,8 grader ute. Hoppas ni haft en fin helg.

Anja och Jonas sa...

Ja, Mari, och idag är det ännu värre! Nästan 1dm blötsnö! Maj månad suger verkligen! Helgen var bra här, om 2 veckor ses vi i Pite förhoppningsvis helg snöfritt!

Anonym sa...

Kennet: Kan trösta er med att det är bara plus 5 o hagel här i "södern". Sköt om er..

Anja och Jonas sa...

Kennet, kul att du har hittat hit! Får hoppas vädret blir bättre både här och där!