måndag 14 december 2009

Önska

Lyssnar på P3s Musikhjälpen där lyssnare får ringa in och önska låtar till kostnaden av 50-200:-. Pengarna går till kampen mot malaria.

Jag gillar önskeprogram och det gör mig nostalgisk att lysnna på. Variationen på låtarna (mycket bredare än P3s vanliga spellista) och motiven till önskningen.
Att så mycket känslor och minnen kan ligga i en låt.

Jag tänker på blandbanden man spelade in från Efter 3, Trackslistan, Rakt över disk, Metropol och från Radio Kiruna 93,7.
Radio Kiruna hade önsketimmar på fredag och lördagkvällarna. Om man vågade ringde man in och önskade en låt, helst under falskt namn och till en kille man i hemlighet beundrade som också fick heta något påhittat.
Jag kommer särskilt ihåg när min vän och jag önskade låt till 'Super Ted och Mack' och låten var Fula Gubbar med Magnus Uggla. Sen satt vi i vännens källare med fingrarna redo på Rec- och Playknapparna på varsin bandspelare i väntan på vår önskning och på andra bra låtar.

2 kommentarer:

Lisette sa...

Hihihi! Det var ju precis så!

Icke att förglömma Heta Linjen. Telefonlinjen som man kunde ringa till och prata med flera samtidigt. Sen fanns det ofta nån snuskhummer som stönade i bakgrunden. Vilka tider det var! ;-)

Anja och Jonas sa...

Jamen eller hur?!
Heta linjen var lite läskig tyckte jag, speciellt 'u-båtarna' som man visste lyssnade, men inte sa något...